Weet je nog hoe geweldig podiummonitors vroeger klonken? Je hoorde al je cues zonder het volume op elf te hoeven zetten. De monitortechnicus reageerde altijd onmiddellijk op je vragen. En rondzingen kwam eigenlijk nooit voor. Niet? Je bent niet de enige! In-ear monitoring is ontwikkeld uit de noodzaak om een betrouwbaarder en beter klinkende podiumervaring te creëren. Lees verder om te zien wat in-ears voor jou kunnen betekenen.
Voor monitorgeluid geldt “rotzooi in, rotzooi out”. Als je jezelf via de podiumluidsprekers alleen maar hoort wanneer je ze zo hard zet dat ze je gehoor beschadigen, en ze bovendien in de zaal te horen zijn, dan wordt niemand blij. Daarentegen leveren in-ear personal monitors je op het hele podium een consistent heldere terugkoppeling, ongeacht de beperkingen van de locatie. Zo is je optreden beter af te stemmen op het werkelijk geproduceerde geluid, en dat levert direct ook een betere ervaring op voor het publiek. Je zelfvertrouwen als artiest krijgt er bovendien een flinke boost van.
Bij gebruik van podiumluidsprekers breekt er vaak een volumestrijd los tussen de versterkte en de niet versterkte artiesten. Zangers, akoestische gitaristen en keyboardspelers horen zichzelf niet boven de elektrische gitaren en bassen uit, laat staan de drums. En dus is altijd weer de vraag: “Kun je me harder zetten?” “Ik kan het proberen,” is vaak het enige wat monitortechnici zeggen omdat alle versterkers en luidsprekers zo hun beperkingen kennen en sommige akoestische bronnen van zichzelf gewoon te zwak zijn. Als de ruimte zelf dan ook nog een slechte akoestiek heeft, wordt het helemaal oorlog. Daarentegen hoor je jezelf via in-ear personal monitors in studiokwaliteit terug tijdens live-optredens. Je bepaalt zelf wat je wilt horen, en je geluidstechnici hoeven geen compromissen meer te sluiten.
Je kent vast wel het geluid dat rondzingen maakt; die irritante piep waardoor je handen naar je oren vliegen. Wat veroorzaakt het? Rondzingen ontstaat wanneer het versterkte signaal uit een luidspreker opnieuw door de microfoon wordt opgepikt en steeds krachtiger wordt versterkt. Dat gebeurt doorgaans op krappe podiums waar microfoons en monitorluidsprekers veel te dicht bij elkaar staan. Als de hele band de geluidstechnicus vraagt om meer versterking, ontstaat er op een gegeven moment onvermijdelijk rondzingen. Dat kan bij in-ear personal monitoringsystemen gewoonweg niet gebeuren. Deze plaatsen de “luidsprekers” in je oren, en verbreken daarmee de keten van versterking die rondzingen veroorzaakt.
Regelmatige blootstelling aan de hoge geluidsniveaus van podiumluidsprekers kan het gehoor permanent beschadigen. Oordoppen helpen, maar zelfs de beste oordoppen beïnvloeden de frequentierespons genoeg om het geluid te veranderen. In-ear monitors beschermen je oren tegen harde geluiden van buiten terwijl ze tegelijkertijd het geluid leveren dat je juist wél moet horen. Je krijgt nu zelf een volumeknop in handen om een veilig geluidsniveaus mee in te stellen. Dat is verreweg de meest gezonde optie.
De krachtigste zanger is geen partij voor een elektrische gitaar of een drumstel. En wanneer zangers zichzelf niet goed boven de podiummix uit horen — wat vaak gebeurt met monitorluidsprekers — beginnen ze hun stem te forceren, en dat is uitermate slecht voor de stembanden. Met persoonlijke in-ear monitors hoor je jezelf duidelijk zingen, en hoef je gitaarversterkers en podiumluidsprekers niet meer te overschreeuwen. Bovendien bepaal je zelf het volume van de andere instrumenten die je naast je eigen stem aan je persoonlijk mix wilt toevoegen.
Een groot voordeel van de meeste in-ear monitoringsystemen boven luidsprekers, is de mogelijkheid om stereo weer te geven. Onze oren horen van nature stereo, en dus levert een stereomix een natuurlijker luisterervaring. Een natuurlijk klinkende mix vereist bovendien een minder hoog luistervolume. Dat is op de lange termijn beter voor je gehoor.
Podiummonitors leveren gericht geluid bij hoge frequenties, de lage frequenties breiden zich echter in alle richtingen uit. Het resultaat: Bij hoge monitorvolumes vermengen de lage frequenties die naar achteren uitstralen zich met de zaalmix en overstemmen daarbij de zang. Iets dat vooral in kleinere zalen makkelijk kan gebeuren. Bij gebruik van in-ear monitors hoeft de geluidstechnicus bij het optimaliseren van de zaalmix geen rekening meer te houden met overspraak van de podiummix.
Speel je een versterkt instrument of drums, dan weet je maar al te goed wat spullen meeslepen betekent. Versterkers wegen al gauw zo’n 25 kilo per stuk. En sommige podiummonitors wegen wel 20 kilo per stuk. Hoe meer van die dingen je meesleept, hoe groter het busje, en hoe meer je betaalt aan de pomp. Een compleet in-ear monitoringsysteem past in één bescheiden koffertje en vraagt geen extra mankracht, laadruimte of brandstof. Bovendien ziet het podium er zonder luidsprekers en kabels veel opgeruimder en professioneler uit, en dat kan van belang zijn wanneer je tijdens sjieke feesten en partijen optreedt, of ook erediensten en zakelijke evenementen verzorgt die een andere esthetiek nastreven dan de gemiddelde nachtclub.
Bij gebruik van podiummonitors ben je in feite gebonden aan de plaats waar de podiummix het beste klinkt. Ga je een stukje naar links of een stukje naar rechts, dan verslechtert het geluid. Waarom? Luidsprekers leveren gericht geluid. In-ear monitors werken daarentegen als een hoofdtelefoon: het geluid is daar waar jij bent. En dat is ideaal om op grote podiums het hele publiek te bespelen, je blijft altijd dezelfde mix horen.
De krachtigste functie van in-ear monitoring is waarschijnlijk de controle die je hebt over wat je hoort. De monitortechnicus regelt uiteraard de versterking van de bronsignalen, maar je regelt zelf het volume en de mix op je bodypack.Bij gebruik van een stereomix krijg je van de mengtafel een stereomix waar je zelf alleen de balans kunt maken tussen links en rechts. MixMode®-systemen leveren een samengestelde mix aan beide oren (2 kanalen maar mono). Daarvan uitgaande regel je op je bodypack de 2 individuele balansinstelling van de geluidsbronnen. Je kunt bijvoorbeeld de balans regelen tussen kanaal 1 waarop jouw zang zit op kanaal 2 een mix van de rest van de band. Deze 2 kanalen komen zowel links als rechts op je oortjes door!
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Bent u in het bezit van een draadloze microfoon? Of gebruikt u er wel eens een? Dan kan het zijn dat deze microfoon vanaf 1 januari 2013 storing zal ondervinden.
Slechte ontvangst bijvoorbeeld, of een haperend geluid of ruis. In het ergste geval zal de microfoon zelfs helemaal niet meer werken. Dat geldt niet voor alle microfoons. Op deze pagina leest u welke draadloze microfoons na 1 januari 2013 storing kunnen ondervinden, wat daarvan de oorzaak is en wat u in dat geval kunt doen.
Wat is het geval?
Veel draadloze microfoons in Nederland gebruikten tot dusver frequenties verspreid over de hele UHF-band 470 - 862 MHz. Daar komt verandering in. Het bovenste deel van deze band, de frequenties van 790 – 862 MHz, komt vanaf 1 januari 2013 namelijk in handen van operators voor mobiele telefonie en internet. Vanaf dan is het mogelijk dat draadloze microfoons die op deze frequenties werken storing zullen ondervinden of mogelijk zelfs niet meer werken.
Gebruikt u een microfoon in de frequentieband 863 - 865 MHz dan verandert er niets. U kunt dan gewoon gebruik blijven maken van uw microfoon.
Wat te doen?
Bent u eigenaar of gebruiker van draadloze microfoons? Dan adviseren wij u om goed na te gaan of uw apparatuur ook risico op verstoring loopt. Dat kunt u doen door onderstaande informatie tot u te nemen, te kijken op (de verpakking van) uw microfoon en bij vragen of twijfel of verstoring ook bij uw microfoon(s) kan optreden contact op te nemen met ons of met uw leverancier.
Overgangsperiode
Om de sector de gelegenheid te bieden apparatuur te vervangen of aan te passen geldt een overgangsperiode. Deze duurt tot 1 januari 2016. Microfoons die werken in het frequentiedeel 790-862 MHz mogen in deze periode nog gebruikt worden.
Kanaal 63
Ook kanaal 63 (806 – 814 MHz) verdwijnt. Dit is het kanaal dat podia, scholen, kerken en iedereen die met een paar zenders door het land reist, gebruiken. Zij ‘verhuizen’ naar de kanalen 39, 40 en 41 (614 – 638 MHz). Daarmee komt er tenminste evenveel ruimte beschikbaar voor draadloze microfoons als op dit moment het geval is in kanaal 63. Deze ruimte is echter niet overal in Nederland volledig bruikbaar. Het is ruimte die gedeeld moet worden met digitale omroep. Van welke frequenties die gebruik maakt, verschilt per regio.
Beschikbare frequentieruimte
Zie link agentschap telecom:
Maatregelen
Aan u het advies om goed te inventariseren welke frequenties de huidige en nieuw aan te schaffen apparatuur gebruikt.
Als de systemen gebruik maken van frequenties onder de 790 MHz is er in de meeste gevallen niets aan de hand. Sommige apparatuur kan ook geüpdatet worden naar dit frequentiegebied.
Houd in ieder geval rekening met versnelde afschrijving van de bestaande apparatuur en met de eventuele aanschaf van vervangende apparatuur.
INTERTOPMUSIC is dealer van meest bekende merken; u kunt bij ons dan ook terecht met al uw vragen, of voor een prijsopgave voor uw nieuwe draadloze sets.